Уроки Комишан А. М.

Комишан Алла Миколаївна, 4 клас

Тема: «Осінь у нашому куточку краси».
Мета: вчити  спостерігати осінні зміни в природі; розвивати усне зв’язне мовлення школярів, працювати над поповненням словникового запасу; виховувати любов до рідного краю.

Хід уроку

І. Організаційний момент.
-         Діти, урок у нас сьогодні не звичайний. Ми підемо у наш шкільний куточок краси.
                                   Дивосвіт, дивосвіт…
                                   Хто придумав оцей світ?
                                   Землю красну отаку
                                   у зеленому вінку?
                                    Всі ці квіти і ліси,
                                    І пташині голоси?
                                    Ліс, і річка, і поля
                                    Це ж усе наша земля!
-         У шкільному куточку краси ми проведемо спостереження за рослинами та змінами, які відбулися з ними коли настала дивна, чарівна пора року.

ІІ. Актуалізація опорних знань.
-         А яка ж це дивна, чарівна пора року?
                                   В гості приходить
                                   з щедрими хлібами
                                   з високими снопами
                                   з листопадом і дощем
                                   з перелітним журавлем.
- Так, ви швидко здогадалися що ця чарівна, дивна пора  називається осінь.

ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку.
-         Ось якими словами описав осінь дитячий поет Грицько Бойко:
(діти читають)
1.     Ясне сонце не гріє,
  холодок пліва,
  засихає, жовтіє
  на узліссі трава.
2.     Небо хмуриться часто
               потемніла ріка
               Щоб дощами упасти
               плине хмара важка
3.     Осипаються клени,
      листя з дуба летить,
      лиш ялинка зелена
      серед лісу стоїть.
-         От і перевіремо у нашому куточку краси, які ж прикмети осені згадує автор  вірша.

ІV. Опрацювання  теми уроку.
1.     Бесіда:
-         Чому ясне сонце не гріє?
-         Чим у повітрі повіва?
-         Що трапилося з травою?
-         Що означають слова: «Небо хмуриться часто»?
-         Якою стала ріка?
-         А які ж хмари пливуть у небі?
-         Що вони несуть?
2.     Розповідь:
-         Так, восени часто йдуть дощі холодні, довгі. Та все ж інколи після холодних похмурих, дощових днів стає знову сонячно, тепло, немов улітку. Відчувши тепло, засновигали мухи, метелики, жуки. А павучки літають верхи на павутинні.
Таку теплу погожу пору восени називають бабине літо. Це останнє тепло. Хоч удень і припікає ласкаве сонечко та вечорами і ранками залягають тумани, насилають на землю холод і навіть заморозки.
3.     Хвилинка поезії.
-         А ось якого вірша про осінь написала Надія Приходько
                                         (діти читають)
1)    Тихо осінь ходить гаєм,
     ліс довкола аж горить,
     Ясень листя осипає,
     дуб нахмурений стоїть.

2)    І берізка над потоком
     стала наче золота.
     Вітер, мовби ненароком.
Їй косиці розпліта.

4. Спостереження за рослинами.
-  Погляньте на ясен. Його освітило сонячне проміння і він аж засяяв. А погляньте, які он прикраси на ньому!
-  це вертольотчики – метелики – ясеневе насіння. Його ясен сіє, а допомагає йому вітер. Там де впаде насінинка виросте нове деревце.
-  А дуб і дійсно нахмурений стоїть.
   Чому?
-         Так. Немає яскравого жовтого листя!
      Листя потемніло і майже не облітає.
     Може навіть всю зиму в брунатному листі простояти дуб.
-         Берізка і справді стала золота.
     Її тендітні гілочки, ніби коси, вітерець тріпоче, розпліта.
-         А це хто в хустині червоненькій
     став у лісі між дубів?
     Може дівчинка маленька
     Назбирать прийшла грибів?
     Ні не дівчинка там стала, -
     горобина вироста.
    Ту хустину гаптувала

     Щедра осінь золота.


1.     Слухання казки.
На узліссі росла горобина. Навесні вона одягала біле вбрання. Влітку вона милувала всіх яскравою зеленню. А восени ставала заквітчана у яскраво – червоне намисто.
Одного разу пролітала над узліссям зграйка снігурів. Побачивши цю дивну красуню вони зупинились і вирішили біля неї зимувати.
Холодна і голодна видалась зима. Тяжко було снігурам знаходити собі їжу. Все зима вкрила білою ковдрою. Засумували пташки. А горобина і каже:
-         Беріть, любі, мої ягідки. Смакуйте! З тих пір снігурі завжди зимують біля горобини. Часто тепер взимку під горобиною на білому снігу можна побачити червоні розкльовані птахами плоди. А сік, що розбризкувався з ягід, зачервонив пташками грудці. Ось так подружились і поріднились горобина та червоногруді снігурі.
-         Сподобалась казка?
-         Спробуйте і ви скласти казку про горобину. А можна і про берізку.


 V. Підсумок уроку.

     -   Ось і закінчився наш урок в куточку краси. Ми спостерігали в ньому осінь.
     -    Що новенького ми дізнались?
     -    Отож придивляйтесь, прислухайтесь як осінь іде. Примічайте і чим вона прикрашає, напуває, голубить осіннім сонячним теплим промінням землю.
      -  Ми ще не раз повернемось в наш куточок краси.



Немає коментарів:

Дописати коментар