Уроки Москаленко А. Р.

Москаленко Алла Романівна, 2 клас 

Тема: Осінній листопад. Поширення речень образними словосполученнями.
Мета: виявити зміни, що сталися у неживій природі, в житті рослин: забарвлення листя, листопад, зміни в трав'яному покрові; встановити причини, що зумовлюють ці зміни; розвивати спостережливість, уміння порівнювати, узагальнювати вчити висловлювати свої думки в логічній послідовності; розвивати зв’язне мовлення учнів; збагачувати їх активний словник, творчі здібності, спостережливість; виховувати любов до природи.
Тип уроку: урок-екскурсія.
Обладнання: репродукція картини І. Левітана «Золота осінь», картки для роботи в групах, записи на дошці, приказки, загадки, термометр.

Хід уроку

1. Організація класу
Підготовка учнів до екскурсії
Екскурсію проводимо у парку.

2. Психологічний настрій учнів на урок
Пригадати з учнями правила поведінки в лісі.

3.Проведення екскурсії
Відгадайте загадку:
Хто вона, ота красуня
В золотім намисті,
Що без пензля і без барв
Скрізь малює листя?
На деревах листя те
Так блищить, мов золоте! (Осінь)

Яка зараз пора року?
Які осінні місяці ви знаєте?
Чи знаєте ви, чому вони так називаються?

Назви місяця вересня в основному пов'язані із його особливостями: у римлян його називають «септембер» через його порядковий номер.

Давньоруська назва цього місяця ревун, марень (хмурень), а українська його назва походить від слова «врасень» - іній. Зустрічається й інше його ім'я«маїк», що бере свій початок від слова «май», бо о цій порі озимина ніжними пагонами вкриває ниви, відбувається повторне цвітіння багатьох рослин.

Назва «жовтень» закріпилася в літературній мові у ХІХ ст. Раніше в народі його справедливо називали рум'янцем осені, корінником (середній кінь у трійці), «місяцем голої землі, крижаних денців, мокрого снігу». А ще йому було присвоєно назву «брудник», бо ані колеса, ані по­лоза не любить.
У римлян цей місяць був восьмим за порядком (від лат. «окто» — вісім), тому й назвали його «октобером», а в російській мові «октябрем».

Одвічна слов'янська назва «листопад» вживається в шести мовах. У ХХ ст. ця назва закріпилася за 11-м місяцем року і в українській мові, хоча до того супроводжувала десятий. За холодні і короткі дні листопад ще називали куцнем, місяцем безлистої зими, листогнієм, напівзимником, місяцем «зніми одяг»,роздягальником, присмеркомроку. У російській мові назва «ноябрь» походить від латинського «новембер» — дев'ятий місяць у давньоримському календарі.

Які дні восени?
Чи часто віє вітер?
А яке осіннє явище ми часто спостерігаємо, ви узнаєте, відгадавши загадку.
♦ Йшов Мокрисько — довгі ноги, Вп'ялись ноги у пісок. Заблищали всі дороги, Одяг враз увесь промок. (Дощ)

Яке зараз небо?
Як гріє сонечко — сильніше, ніж декілька днів назад, чи слабше?
Яка зараз температура повітря? (Вимірювання температури повітря за допомогою термометра.)
Як, за вашими спостереженнями, змінилась погода у нашій місцевості порівняно з літом?

Діти висловлюють свої думки. Вчитель підсумовує, читає вірш Т. Маринчук «Пісня дощу»
-          запам'ятайте ознаки осені, про які згадує поетеса.

ПІСНЯ ДОЩУ
Враз кудись сховалось сонце:
Починає дощ танок.
Стука пальцем у віконце,
Мить — і дах увесь намок.
Заспівав осінню тугу
Тихим шумом у дубах
І побіг мерщій до лугу,
Побувати встиг в ярах.
Змалював сумну картину
Мокрим пензликом в саду,
В багрянець одяг калину,
Вкрив осички до ладу.
Стали жовті ясеночки,
Спить ставочок край села,
Поросли в ліску грибочки,
Золота пора прийшла!
Та дощу не до зупину:
Ллє і ллє він день у день.
Розігнав дрібну пташину,
Тихо крізь — анітелень.
Всі дерева мокрі й голі,
Поруділа травка вкрай.
Пусто й холодно у полі —
Вже зібрали урожай.
Дощ стежини самотужки
Мокрим снігом застеля.
Вранці крізь скляні калюжки
Промерзає в сні земля.
Дощ стомився, натрудився,
Зупинився відпочить,
Листям зірваним укрився,

Заховався... і мовчить.


Як змінився парк? Зверніть увагу, який він гарний восени, вкритий золотом і багрянцем. Наш народ про цю чудову пору року склав багато загадок, прислів'їв, приказок. Давайте пригадаємо деякі з них.

Хто золотом дерева вкриває, а потім його зриває? (Осінь)

Невидимка ходить в гаї, всі дерева роздягає.
Як листя жовтіє, то поле смутіє.

Я дерево-красень, зовуть мене... (ясен).

Зверніть увагу на зміну кольору листя на різних деревах і кущах. Ось перед вами бузок і вільха. Які в них листочки? (Зелені)

А ось клен і горобина.
 А які в них листочки? (Червоні)

А берізки які красиві! Ніби одягнені в золоті сарафани. Саме че­рез те, що листя різноманітно забарвлене, ліс ранньої осені такий гарний. Цю пору називають золотою.

Гра «Найцікавіша хмаринка»
-         розгляньте хмаринки, які з них схожі на предмети навколишнього світу.
4. Повернення до класу.



4.1. Звучить  музика Чайковського “Пори року”
- Уважно послухайте вірш і скажіть, про яку пору року говориться в ньому.
Листочки – парашутики,
Як стомлені пташки,
Летять і опускаються
На трави і стежки.
Листочків – парашутиків
У лісі не злічити –
То осінь опускається
Бо хоче відпочити.

4.2. Розповідь учителя
 Осінь хазяйнує скрізь, куди не глянь. Прибрала золотом сади, парки, ліси, струшує додолу жовте, багряне листя. Дивишся і милуєшся: чарівниця пофарбувала усе навколо в червоні й жовті, багряні й мідні кольори.

5. Повідомлення теми і мети уроку
5.1 Входить до класу дівчинка-Осінь:
-         Про мене Т.Г. Шевченко сказав так:
Минає літо, шелестить
Пожовкле листя по діброві,
Гуляють хмари, сонце спить.
-    Про які ознаки осені ви дізналися?

5.2            Читання віршів про осінь учнями
           - А які вірші про осінь  ви знаєте?

5.3            Змагання
         - Не тільки вірші прославляють осінь. Зараз позмагаємось, хто найбільше знає народних приказок про осінні місяці.
Хто цілий рік байдикує, той навіть у вересні голодує.
Як вересніє, то й дощик сіє.
Вересень пахне яблуками, а жовтень капустою.
Жовтень ходить по краю, та й виганяє пташок з гаю.
Листопадовий день, як заячий хвіст.
Листопад не лютий, проте запитає, чи одягнутий, чи взутий.

6. Робота з репродукцією картини І. Левітана “Золота осінь”
-         Як ви гадаєте, до якого місяця осені цей пейзаж найбільше підходить?
-         Яку назву цій картині ви б дали?
-         Яку назву дав їй художник? Чому?
-         Які почуття викликає цей пейзаж?

6.1            Поетична хвилинка
-         Послухайте вірш Л. Талалай “Осіннє листя” і дайте відповідь на питання: як називається таке явище, коли опадає листя?
Настала осінь. Холодом
Повіяло навкруг.
Все більш береться золотом
Зелений ліс та луг.
Від вітру коливаються
Пожовклі дерева.
А листя з них зривається
І пісеньку співа:
-        Веселі танцюристи ми
Кружляєм в висоті, -
Листки, листочки, листики
Червоні й золоті.
Зриваємось ми зграями
З топольок та беріз,
Злітаємо, кружляємо
І падаємо вниз.
                       (Листопад, падолист)
-         Коли це найчастіше буває?
6.2            Поширення речень образними словосполученнями:

6.2.1    Гра «Полікуй слова»
Стурбовані д__рева, ніжна бері__ка, с__рдитий вітер, осін__є вбран__я, л__стопадовий дощ.

6.2.2    Творча робота. (Текст надрукований на аркушах і знаходиться на кожній парті). Зашуміли... (стурбовані) дерева, бо... (безжальний) вітер зриває з них... (осіннє вбрання). Не сумуйте, дерева, це ж справжній... (листопадовий) дощ. Ось міцно взялись за руки листочок... (ніжної берізки) та ... (зажуреного клена). Ніби у весільному танку закружляло... (осіннє вбрання). Ніжним, м’яким, різнобарвним килимом встелилось листя на землю.

6.3.  Робота в групах
Для вас, “Чомучки”.
-         Чому так в народі кажуть: “Сидить осінь на горбочку, вишиває лісові сорочку”.
-         А чому восени листочки змінюють колір?

6.4.  Слово “Інформаційному центру”
Зелений колір листю надає хлорофіл. Влітку хлорофілових зерен утворюється багато, а восени тепла і світла менше, тому і хлорофілу утворюється менше. Крім хлорофілу в листях є речовини жовті, червоні, жовто-гарячі.

7. Підсумок. Інтерактивна вправа. Рефлексія.
-         Що стимулювало вашу творчість?
-         Що ви можете сказати про робочу обстановку на сьогоднішньому уроці?
-         Що ви б хотіли робити індивідуально, а що групою?




Немає коментарів:

Дописати коментар